Beregninger viser at Kjeller og Oslo Lufthavn på Gardermoen er to flyplasser i Osloregionen som kan innfri Stortingets Fornebuløfte fra 1990-tallet. Reisetiden mellom Oslo sentrum og flyplassene er 30-60 minutter med offentlig transport.
Urban Sky med høringssvar til Regjeringen høsten 2021, som i sin helhet er gjengitt i denne artikkelen. Video, bilder og illustrasjoner med bildetekster er lagt til 9. august 2022:
Allmennflyplasser er viktige konkurransefortrinn i en regional og interregional utvikling av Skandinavia og resten av Europa.
En rapport fra NASA utgitt i 2021 hevder at Regional Air Mobility (RAM) «fundamentalt vil endre hvordan vi reiser» ved å bringe økt komfort, større fleksibilitet og sikkerhet ved flyreiser. NASA vektlegger spesielt verdien av lokale allmennflyplasser.
Avinor og europeisk luftfart har som mål at luftfarten skal elektrifiseres i flere etapper fram mot 2050. Fossilfri og mer bærekraftig luftfart vil utgjøre en viktig del av klimaløsningen.
Allmennflyplasser blir viktigere i framtiden
NASA går inn for investering i RAM-teknologi som en komplementær og akselerator for Advanced Air Mobility (AAM) og andre initiativer som vil transformere luftrommet og spår at dagens allmennflyplasser får en stadig viktigere rolle etterhvert som luftfarten elektrifiseres. (Se rapporten: https://sacd.larc.nasa.gov/ram/)
Dagens nedleggingstruede flyplasser på Kjeller og Hamar utgjør en verdifull infrastruktur for enklere, bedre og mer fleksibel samferdsel innenlands og utenlands. Nye flytilbud og flyruter åpner store muligheter for næringslivet og vil kunne knytte landene i Norden stadig tettere sammen. Lokale flyplasser er konkurransefortrinn for næringslivet.
Regjeringen bør framlegge en handlingsplan og utrede hvordan Avinor i samarbeid med fylker og kommuner kan overta og videreutvikle allmennflyplassene på Kjeller og Hamar. En virkemiddelpakke og finansiering bør være på plass i god tid før Forsvaret eventuelt trekker seg ut fra Kjeller flyplass, som ifølge Forsvarets LTP er foreslått i 2023–2025.
Avinor har i sommer fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å se nærmere på allmennflysituasjonen nær Oslo. Prosjektet har en tidsfrist 1. mars 2022. Arbeidet kan utvides og med fordel inkludere næringsliv, forskningsmiljøer, innovasjonsmiljøer, utdanningsmiljøer, kulturliv, reiseliv, turistnæringen og aktører som representerer framtidens elektrifiserte luftfart.
Innovasjonsarena for norsk luftfart
Avinor, Luftfartstilsynet, Norsk Industri og Sintef har fra Samferdelsdepartementet fått i oppdrag å planlegge og etablere en innovasjonsarena for norsk luftfart, som i første omgang vil være en virtuell utgave. En mulig landing og lokalisering på Norges eldste flyplass vil kunne styrke de eksisterende teknologi-, forsknings- og innovasjonsmiljøene på Kjeller og Romerike.
KAMS (Kongsberg Aviation Maintenance Services), Forsvarets Museer og flymiljøet nær Oslo har uttalt et stort behov for Kjeller flyplass også i framtiden. En videreføring av aktivitetene til Forsvarsmateriell og KAMS på Kjeller vil ha betydning for utviklingen av innovasjonsmiljøene nær flyplassen. Infrastrukturen på Kjeller og Hamar flyplass har stor verdi også for blålysetatene samt nasjonal beredskap og sikkerhet.
En mulig lokalisering av en innovasjonsarena for norsk luftfart på Kjeller kan tiltrekke seg internasjonale aktører til innovasjonsmiljøet på Kjeller. Det vil kunne styrke hele teknologi-, forsknings- og innovasjonsmiljøet som ble etablert etter 2. verdenskrig og har sitt utspring i flyaktivitetene på Kjeller. Norsk Hydrogenforum er som kjent lokalisert på Kjeller og IFE har nylig undertegnet en langsiktig avtale med batteriprodusenten Morrow i Arendal.
Med Kjeller flyplass vil flyreisende fra hele Norge og resten av Europa kunne lande like ved Norges Varemesse eller utstillinger på Hellerudsletta. Autonome elbusser kan bringe passasjerer fra flyplassen og direkte til messeområdene.
Flertall på Stortinget for Kjeller og Hamar
En spørreundersøkelse gjennomført av Urban Sky i forkant av stortingsvalget 13. september viser at fire partier på Stortinget vil åpne for en videreutvikling av flyplassene på Kjeller og Hamar, med eller uten Avinor, fylker og kommuner på eiersiden. Partiene utgjør etter valget et klart flertall med 100 av 169 mandater. (se vedlegg: 01 VALG-2021-RES1.pdf og 02 VALG-2021-RES2.pdf)
En statlig satsing og videreutvikling av infrastrukturen på Kjeller og Hamar flyplass som en naturlig del av kortbanenettet vil være en framtidsrettet investering av stor betydning for norsk luftfart. Det er omforent med ambisjonene til Avinor og Luftfartstilsynet som anbefaler at Norge skal være en hovedarena i verden for elektrifisering av luftfart, som inkluderer både fossilfrie og hybrid-elektriske løsninger.
Clean Sky vil ha radikal endring
«Tiden er kommet for en radikal endring. Vi trenger raskere, mer banebrytende innovasjoner og en rask tilgang til og integrering av nye teknologier, inkludert lovende løsninger fra andre sektorer, for å sikre klimanøytral luftfart. Covid19-pandemien rammer oss hardt, men vi må også se mulighetene innen luftfartsindustrien på nytt – på en bærekraftig og grønn måte», sier Axel Kerin, administrerende direktør i Clean Sky 2 Joint Undertaking. https://www.cleansky.eu/ - https://europa.eu/european-union/about-eu/agencies/clean-sky2_en
«I nært samarbeid med EU-kommisjonen har den europeiske luftfartssektoren utarbeidet en strategisk forsknings- og innovasjonsagenda for ren luftfart i perioden 2021–2031. Clean Aviation-programmet har tre konsepter: 1) hybridelektriske og fullelektriske konsepter, 2) ultraeffektive flyarkitekturer og 3) banebrytende teknologier for å muliggjøre hydrogendrevne fly». (se vedlegg: 03 20210914-10405-Clean-Sky.pdf)
«Resultatet er en ny generasjon av regionale passasjerfly for korte og korte/mellomlange distanser som introduseres i markedet innen 2030 og som kan tas i bruk innen 2035. Disse nye flyene vil kunne utgjøre 75% av verdens kommersielle flyflåte innen 2050 og vil dermed ha stor innvirkning på luftfartens utslipp og klimapåvirkning», opplyser Axel Kerin i Clean Sky 2 Joint Undertaking.
Avkarbonisering av luftfarten
«Forskning og innovasjon er viktig for å realisere det fulle potensialet til hydrogenteknologier for en avkarbonisering av luftfarten. EUs framtidige rammeprogram for forskning og innovasjon, Horizon Europe, er en fantastisk mulighet til å fremme denne agendaen i samarbeid med industrien og forskningsmiljøer», uttaler visedirektør for forskning og innovasjon i EU, Patrick Child.
Dette er blant kravene fra Clean Sky til EU-politikere: 1. Det er behov for en handlingsplan i overgangen til grønn luftfart. Det må settes klare ambisjoner, standarder, koordinering og oppbygging av infrastruktur. 2. Sterkere satsing på langsiktig forskning og innovasjon (FoU) og finansiering. 3. Et langsiktig politisk rammeverk og veikart for sektoren, med målinger av klimaeffekter.
Innspill til nyskaping og utvikling
Urban og grønn luftfart vil skape nye muligheter, utfordringer og behov:
1. Det er behov for et forsterket nettverk av allmennflyplasser rundt Oslo og de store byene, med en handlingsplan for omleggingen til grønn luftfart. Utviklingen og overgangen til elektrifisering og grønn luftfart vil skape et statlig behov for å videreutvikle Kjeller og Hamar som to framtidsrettede allmennflyplasser i Oslo-regionen.
2. Det kreves nytenkning og en kraftig satsing på hele sektoren, hvis Norge skal bli en hovedarena for forskning og nyskaping innen luftfarten.
3. Kjeller er en verdensledende innovasjonsarena for forskning, utvikling, testing og produksjon av flysystemer, med Norges største allmennflymiljø.
4. Våre allmennflyplasser utgjør verdifull og framtidsrettet infrastruktur.
5. Det er et statlig behov for flere urbane ‘business airports’. Flyplasser som Hamar, Kjeller og Bømoen bør få bredere eierskap og statlig finansiering.
6. Et eget infrastrukturfond for eierskap, videreutvikling og drift av urbane allmennflyplasser vil bidra til å styrke konkurransfortrinn i Norden.
Overveldende flertall for Västerås/Hässlö flygplats
19. mars 2021 ble det klart. Et overveldende flertall med 35 276 personer – 78,2% – krysset for NEI til avvikling av flyplassaktiviteten i Västerås. Nå starter viderevikling av lufthavnen 104 km vest for Stockholm. «Vi har vunnet! Västeråserne har stemt for å beholde Västerås lufthavn. Dette betyr at vi sikrer beredskapen og helsevesenet, at vi opprettholder jobber og selskaper og sikrer Västerås konkurransekraft», melder Centerpartiet Västerås.
«Mange regionale flyplasser har flyruter til Arlanda eller til Bromma. Staten eier de to store flyplassene, pluss andre store gjennom Swedavias flyplasselskap. Dette får flyselskapene til å fly inn fra hele landet til hovedstadsflyplassene og hjem om ettermiddagen. Det skaper stort overskudd. […] Det er unikt for Sverige at overskuddet forblir i Swedavia. En slik løsning eksisterer ikke i for eksempel våre sammenlignbare naboland, Norge og Finland. […] Derfor bør det være fullt mulig at Västerås lufthavn, som alle andre regionale flyplasser i Sverige, kan motta statlig medfinansiering», foreslår CEO Peter Larsson i Svenske regionale flyplasser.
«Er det noe denne folkeavstemningen har belyst, er det samfunnsnytten av flyplassen vår. Og ikke minst at det er stor populær støtte for luftfart og flyplassen. Moderaterna ønsker derfor at Västerås by åpner for bredere eierskap eller medfinansiering ved offisielt å innlede samtaler med Region Västmanland, sier Anna Hård af Segerstad i Moderaterna Västerås og ‘City Councillor’ i Västerås. (se vedlegg: 05 20210914-11011-Brakseier-for-Vasteras.pdf)
Fossilfri norsk luftfart innen 2050
«Norsk luftfartsbransjes mål er å være fossilfri innen 2050. I Avinor har vi i mange år jobbet med klimatiltak for luftfarten, og tar i dette samarbeidet et særskilt ansvar for at infrastrukturen er på plass. Vi ser frem til å teste nye teknologier i et operativt miljø, og bidra til at Avinor på best mulig måte kan legge til rette for null- og lavutslippsløsninger for flytrafikken», sier Avinors nye konsernsjef, Abraham Foss. (se vedlegg: 07 20210914-11415-Verdensledende.pdf)
«Vi menar att det finns goda förutsättningar för en första kommersiell elflygslinje i Sverige inom en femårsperiod. På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget», sier Jonas Abrahamsson i Swedavia. (se vedlegg: 08 20210914-11617-Swedavia.pdf)
«Norge har aktive og interesserte aktører og politisk vilje til å elektrifisere transportsektoren. Norge er velegnet og anerkjennes som et meget interessant testområde og første marked for elektrifisering av luftfarten. Derfor er det viktig at Norge så raskt som mulig vedtar en virkemiddelpakke», uttaler tidligere konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, til NRK i mars 2020. Avinor anbefaler at Norge skal være en hovedarena i verden for elektrifisering av luftfart, som omfatter både fossilfrie og hybrid-elektriske løsninger. (se vedlegg: 09 20210914-11819-Ambisjon.pdf)
Elektriske fly kommersielle innen tre år
Store framskritt innen batteriteknologi kan gjøre elektriske fly kommersielt aktuelle innen tre år, hevder Elon Musk, CEO i Tesla og Xspace. Tesla-sjefen kom med uttalelsen i august 2020 like etter at elbilprodusenten publiserte en forskningsoppgave som beskriver enormt ytelsesforbedring av neste generasjons battericeller. Det innebærer to år kortere tid enn en spådom fra 2019 før kommersielle batterier oppnår en energitetthet på 400Wh / kg, som anses nødvendig for flygning. (se vedlegg: 10 20210914-12021-Batteriteknologi.pdf)
«Avinor og partnere i luftfartsbransjen jobber for at Norge skal ta en ledende rolle i dette arbeidet. Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040. Prosjektet støttes av regjeringen, og Widerøe, SAS, Norges Luftsportforbund og klimastiftelsen ZERO er prosjektpartnere», opplyser Avinor. (se vedlegg: 11 20210914-12223-Hovedarena.pdf)
Planleggingen må starte nå
«Vi står foran en revolusjon og ikke en evolusjon lenger, sier eks-konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, til Flynytt i april 2017 om utviklingen av nye flysystemer med elektrisitet (basert på batterier), hydrogen og hybrid-elektrisk framdrift.
«Jeg tror at i de tiårene som kommer, så vil hovedutviklingen skje på Gardermoen. Det er den som er en bærer av volumene, men hvis en skal planlegge en mindre flyplass, for å avlaste, så må planleggingen starte nå. Vi har jo noen flyplasser rundt Oslo som kan ta en slik form for trafikk, uten at det er utnyttet maksimalt. Det som er i ferd med å skje er elektrifisering av småflyene, som vil kunne bidra til at det blir lettere å få til dette». (se vedlegg: 12 20210914-12425-Avinor.pdf)
Ambisiøse mål og planer
«Avinor og Swedavia har ambisiøse mål og planer om elektrifisering av luftfarten fram mot 2050. «Swedavia har beslutat om en strategi för elflyg med målsättningen att Swedavias samtliga tio flygplatser ska kunna hantera elflyg och att en första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk kring 2025. På Åre Östersund Airport planeras för att en testarena för elflyg ska driftsättas under hösten», opplyser konsernsjef i Swedavia, Jonas Abrahamsson i februar 2020. (se vedlegg: 13 20210914-12627-Skandinavia.pdf)
Effektiv flyt av varer og tjenester
Norge har sluttet seg til TEN-T-programmet i EU. Regjeringen har invitert norske aktører til å delta i en åpen høring i forkant av oppdateringen av det transeuropeiske transportnettet. TEN-T er ryggraden i transportsystemet og setter krav til standarder for infrastrukturen.
TEN-T skal bidra til effektiv flyt av varer og tjenester i det indre markedet, og sikre europeisk næringsliv konkurransekraft. The European Green Deal utgjør EUs klimalov og mobilitetsstrategi for å oppnå klimanøytralitet i årene fram mot 2050. Planen for grønn, smart og rimelig mobilitet har som mål å redusere utslipp med 90 prosent innen 2050, sammenlignet med 1990-nivåer. –– Et virkelig smart transportsystem, effektivt med kapasitets- og trafikkstyring, må bli adresssert, opplyser strategisk og politisk koordinator Joshua Salsby i EUs DG MOVE under Mobilitet 2021-konferansen til TØI i februar. Over 20 luftfartsforeninger som samlet utgjør den europeiske luftfarten har i 2020 forpliktet seg til målet om netto nullutslipp av drivhusgasser innen 2050. (se vedlegg: 14 20210914-12829-TEN-T.pdf)
Hovedsatsingsområde for NASA
Advanced Air Mobility (AAM) er en av hovedsatsingene til NASA. Det omfatter en rekke innovative luftfartsteknologier (små droner, elektrifiserte fly, eVTOL, automatisert lufttrafikkstyring osv.) som transformerer luftfartens rolle i hverdagen, inkludert transport av varer og passsasjerer.
Urban Air Mobility (UAM) representerer et av de mest spennende og komplekse AAM-konseptene med høyt automatiserte fly som tilbyr kommersielle tjenester til publikum over tettsteder og byer. Dette konseptet har ført til stor interesse og betydelige bransjeinvesteringer, ifølge NASA.
Revolusjonerer regional luftfart
«Amerika er hjemsted for over 5000 flyplasser tilgjengelig for offentlig bruk. 30 av disse flyplassene betjener over 70% av alle reisende. Til tross for det store nettverket av flyplasser, er de fleste lite utnyttet. […] Regional Air Mobility (RAM) vil fundamentalt endre hvordan vi reiser ved å bringe økt komfort, hastighet og sikkerhet ved flyreiser for alle amerikanere, uavhengig av deres nærhet til et reiseknutepunkt eller bysentrum. Vi går inn for investering i RAM-teknologi som en komplementær og akselerator for Advanced Air Mobility (AAM) og andre initiativer som ønsker å transformere luftrommet».
«Gjennom målrettet og avanserte teknologiinvesteringer, for eksempel flyautomatisering, forbedrede driftsmodeller, mer effektive fly og framdriftssystemer og ved å utvide flyplassens tilgang til fornybar kraft, hvorav mange prosjekter allerede er i gang. vil RAM øke sikkerheten, tilgjengeligheten og redusere kostnadene for regionale reiser ved å ta i bruk den føderale og statlige infrastrukturen ved vårt lands lokale flyplasser».
Store muligheter
Overgangen til elektrifisering og grønn luftfart skaper store muligheter for etablering av nye tjenester, nye bransjer og nye arbeidsplasser. En satsing på Kjeller og Hamar flyplass kan bli starten på et kunnskapsløft for hele luftfartsbransjen, bidra til enklere reisetjenester for folk og på sikt øke konkurransekraften til næringslivet.
I Sverige har regioner og kommuner i fellesskap overtatt driften av Ängelholm-Helsingborg flyplass og Karlstad flyplass.
Utviklingen innen luftfarten åpner for å tenke nytt også i Norge. Kjeller og Hamar er to sentrale flyplasser som kan skape regional tilvekst, styrke konkurranseevnen nasjonalt og bidra til utvidet samarbeid på tvers av landegrensene i Norden.
Framtidens «business airports»
Et hundretalls milliarder av kroner skal investeres i utviklingen av grønn luftfart over hele verden. Våre politikere har nå en god mulighet til å videreutvikle våre ’business airports’. Kjeller kan bli en nasjonal innovasjons- og testarena for fossilfri og bærekraftig luftfart.
På samme måte som Roskilde flyplass er en avlastning til Kastrup nær København, og Bromma i Stockholm for Arlanda, kan Kjeller bli en sentral hub nær offentlig kommunikasjon og en flyplass som avlaster Gardermoen for mindre flytyper også i framtiden.
«Aktiviteten vil ta seg kraftig opp»
Norges Luftsportforbund (NLF) har bedt SD om å se til Danmark og en velfungerende løsning med Roskilde lufthavn for GA-trafikken i Københavnområdet.
– Regjeringen må se flere tiår fram i denne saken. Utviklingen innen elektrisk luftfart gjør at det å fly blir både billigere og enklere, samtidig som disse flyene vil være støysvake. Det vil gjøre at aktiviteten vil ta seg kraftig opp, spesielt i hovedstadsområdet der flest bor, sier generalsekretær i NLF, John Eirik Laupsa, som mener at det er en offentlig oppgave å legge til rette for småflytrafikken.
– Det er viktig at fremtidige generasjoner ikke fratas muligheten til å ta del i «luftfartens grunnskole», sier John Eirik Laupsa 7. november 2020 til Flynytt.no. (se vedlegg: 17 20210914-13637-NLF.pdf)
To flyplasser kan innfri Fornebuløftet
Kjeller kan sammenlignes med Västerås, Bromma og Roskilde, som er populære avlastningsflyplasser for hovedflyplassene Arlanda og Kastrup. På sikt kan Kjeller bli det samme for Oslo Lufthavn, som ‘business airport’ med en ideell lokasjon omtrent midt mellom Oslo og Gardermoen.
«Roskilde er nær hovedstaden og dedikert til småflytrafikk. Driften er eieren av Kastrup sitt ansvar, avgiftsnivået er lavt og konsesjonen har rikelig med bevegelser. Alt dette er politisk bestemt av samferdselsmyndighetene», sier generalsekretær i Norges Luftsportforbund, John Eirik Laupsa. (se vedlegg: 21 20210914-14445-Avlastning.pdf)
Utviklingen med elektrifisering og overgang til mer grønn luftfart skaper et stort behov og potensial for nye ‘business airports’ nær storbyer. Kart og beregninger utført fra Urban Sky viser at to flyplasser i Osloregionen kan innfri Stortingets Fornebuløfte fra 1990-tallet, som har reisetid på 30-60 minutter med offentlig transport fra Oslo sentrum: Kjeller flyplass og Oslo Lufthavn på Gardermoen. (se vedlegg: 31 20210914-21617-Avstander-til-flyplasser.pdf)
---
Om Urban Sky
Urban Sky er et norsk-svensk initiativ fra 2020 med etablering av en interessorganisasjon for luftfarten i 2021. Elektrifisering av luftfarten åpner for nye tjenester og planlegging av framtidens nettverk av flyplasser og infrastruktur. Urban Sky er en partner i overgangen til grønn luftfart.
De siste årene har Fossil-Free Flight 2045-prosjektet jobbet med å kartlegge behov, muligheter og utfordringer i svensk luftfartsindustri for en overgang til bærekraftige reisemuligheter og transport:
FAIR (Finding Innovations to Accelerate Implementation of Electric Regional Aviation) er et toårig prosjekt for å støtte tidlig og effektiv kommersialisering av elektriske regionale flyvninger i Kvarken region. Kvarkenregionen består av fylkene Østerbotten, Sør-Østerbotten og Sentral Østerbotten i Finland og Västerbottens län og Örnsköldsvik kommune i Sverige.
Målet med rapporten er å gi en oversikt over status og framtidig utvikling av elektrisk luftfart, med fokuserer på elektrifisering, energibærere, forskrifter og flyplassinfrastruktur som er nødvendig for å implementere elektrisk luftfart:
NASA-rapporten Regional Air Mobility: NASA har i samarbeid bransjeeksperter som representerer flyselskaper/operatører, bilprodusenter, elektriske infrastrukturselskaper, luftfartsteknologiselskaper og andre kommet med en rapport i 2021 som viser at den lokale flyplassen som «du kanskje ikke engang visste eksisterte snart vil være en katalysator for endring i hvordan du reiser».
Få tilsendt siste nytt om utviklingen innen bærekraftig luftfart og smart mobilitet rett til din epostadresse.
Takk! Din påmelding er sendt!
Oops! Det har oppstått en feil ved innsending!
REN LUFTFART
Hva betyr ren luftfart for deg?
Elektrifisering av luftfarten er i startgropa. Nye flysystemer er mer miljøvennlige, enklere og bidrar til bedre tilgjengelighet og smartere mobilitet.